02 december, 2008

Wegens succes afgeschaft

Geloof mij vrij, ik heb een beetje een rol gespeeld bij de thematische plaatsing van deze filmpjes op het net. Toevallig schoot mij gisteren mijn radiorubriek te binnen Het is den wagenbestuurder verboden onder het rijden te spreken. Voor inlichtingen wende men zich tot Rob Gerritsen, van oude trams en lijnen die voorbijgaan (RVZ, gewijd aan Amsterdam; in het programma van H.M. Pardoel). Een hedendaagse aflevering.


Het tweeassige materiaal op lijn 2 heeft tot zijn laatste dag in 1968 de tussenbestemming Postkantoor aangegeven. Nu reden er meer lijnen langs het toenmalige hoofdpostkantoor achter de Dam, maar lijn 2 was de eerste lijn waar brievenbussen op aangebracht werden, die in de begintijd nog geleegd werden bij het postkantoor zelf. De bestemming Postkantoor verwees evenwel naar nog eerdere speciale ritten voor ambtenaren van de posterijen.
De brievenbussen waren zo'n succes dat alle lijnen (bus en tram) die naar het Centraal Station reden werden uitgerust met een brievenbus. Deze werden snel geleegd op het Stationsplein, en dit was ook altijd nodig.

Een dienstverlening die goed valt bij het publiek is natuurlijk nooit naar de zin van de bestuurderen. Dus werd in 1971 besloten dat de brievenbussen nog maar een paar uur per dag open waren, en het resultaat liet niet op zich wachten: ze konden spoedig bij gebrek aan belangstelling worden afgeschaft.

Hier zijn we in het beginstadium: de nieuwe bussen achterop de nieuwe Kleine Vogelkooitjes, de midden-instapbijwagens, serie 881-900, die tientallen jaren karakteristiek zijn geweest voor lijn 2 (met roken- en niet-rokencoupé). Beelden uit 1922.

Geen opmerkingen: