09 april, 2008

De tweede kans zou niet meer komen


Een wagen van lijn 20 staat gereed op het oostelijke emplacement van het Stationsplein. De mijnheer die ik maar aanduid als "Poolse loodgieter" komt er bij mee - excuses, het is natuurlijk ook een beeld van de ochtendspits. En omdat de tramlijn het vervoer van drie ondergrondse lijnen moet opvangen (en daarnaast hoe dan ook een druk traject bedient) is het druk.
(Inzoomend op mijn eigen foto zie ik dat de loodgieter een bril en een net pak draagt en "dus" waarschijnlijk geen loodgieter is. John Berger en anderen, bedankt voor de interpretatielessen...).



Zo ga ik toch weer van Amsterdam houden - blik op het station, een omgeving waar ik deels opgegroeid ben en waar het licht nog steeds hetzelfde is, in de stralende vroege lenteochtend. Gefilterd wordt de handelsellende van het Damrak weergegeven in de ramen van lijn 20 die naar het oostelijke emplacement rijdt. Ernstig kijkende vrouw die tegemoetrijdt op de fiets, die gaat vast niet met plezier naar haar werk (wie wel?).

Om 12 uur 's mddags was het gedaan, op 9 april - toen reed de metro weer. Die afschuwelijke metro die ook nog eens een niet-rijdende gevangenis is gebleken bij het ongeluk van maandagmiddag 7 april.
Probeersels met een nieuwe camera.

Geen opmerkingen: